Sunday 5 June 2011

الأخ وأخوه...إيد واحدة #NoSCAF

كان مرة فيه اتنين اخوات ماشيين مع بعض في الشارع.....طلع عليهم شلة صيع  ونزلوا ضرب في واحد من الأخوين
التاني سكت خالص ومفكرش حتى يدافع عن أخوه اللي بيتعجن قصاد عينه
بس الشهادة لله..لما العيال الصيع قالوله يضرب أخوه معاهم, قلبه ماطاوعهوش وقالهم لأ

المهم..ربنا قدر صاحبنا اللي بيتعجن ونفخ في صورته وعرف يدافع عن نفسه والصيع هربوا  وصحابنا روحوا بيتهم

  تاني يوم  لما صحوا من النوم الأخ الكبير كان واقف في مدخل الشارع وعمال يحكي إزاي انه امبارح أنقذ أخوه من علقة الموت اللي كان حياخدها وأن لولاه كان زمان الواد يا عيني راح

كل يوم بعدها بدأ صاحبنا يبلطج على أخوه الصغير...مرة ياخد مصروفه ويقوله أصل أنت مش حتعرف تعمل بيه حاجة ولسه صغير...يوم تاني ياخد فطاره ويقوله أنت حتعمل إيه بالأكل ده كله؟ أنا محتاج اتغذى عشان أعرف أدافع عنك لو حصل حاجة

الواد الصغير قال لأ بقى...هو كل شوية كده ولا إيه؟ 

راح لأخوه ولما حاول يكلمه أخوه قام قالب حواجبه ومكشر وعمل غضنفر وانتفض وقال بصوت جهوري : "نعم نعم نعم يا روح أمك؟ ده جزائي إني وقفت معاك وأنقذتك من العيال الصيع؟"  ه

الأخ الصغير : " أنقذت مين يا عم؟ هو أنت عملت حاجة؟ أنت فضلت واقف تتفرج عليا وأنا بانطحن وأنا اللي خلصت نفسي وضربتهم" ه

الكبير: " أما إنك واطي وناكر للجميل صحيح...أنت ناسي انهم قالولي أضربك معاهم وأنا اللي رفضت؟ عشان أخويا...وأنا لايمكن أبيع أخويا" ه

الصغير: "  يعني عشان ماضربتنيش معاهم يبقى كده أنت دافعت عني؟ " ه

الكبير: " طبعا...وتحمد ربك وتبوس ايدك وش وضهر كمان إني معملتش زيهم..." ه


المهم...فضلت الحكاية شغالة كده فترة والواد الكبير عامل فردة عالصغير عشان ما رضيش يضربه مع البلطجية ...بس الحمد لله بعد فترة الواد الصغير  عرف يوقف الكبير عند حده وكسفه على نفسه  ..وتوتة توتة  فرغت الحدوتة..بايخة وملتوتة


حيحصل....إن شاء الله حيحصل ..وإن غدا لناظره قريب


2 comments: